بسم الله الرحمن الرحیم

جنگ نرم به معنای جنگ عقیده و احساس و به عبارت بهتر، مدیریت مغزها و قلب ها است. یعنی دشمن در این جبهه فکر و قلب انسان را هدف قرار داده، حب و بغض ها- که عامل حرکت انسان است-را مدیریت می کند تا آرام آرام و به صورت نرم، علاقه ها و گرایش ها و افکارمان را منحرف کند و از آنجا که عمل انسان که عامل سعادت انسان است، ناشی از عقیده اوست لذا با خراب شدن اعتقادات انسان، عمل او نیز ثمری ندارد و در نتیجه از سعادت محروم می شود...اگر بخواهیم در این جبهه جنگ نرم، خود را حفظ کنیم و هم از نظر فکری و هم از لحاظ قلبی مصون بمانیم چه باید بکنیم؟ کجا باید برویم؟ کجا باید پناه ببریم؟ به کدام پناهگاه رو بیاوریم؟

با توجه به اینکه در مقابل این دشمنی نامرئی، انسان باید از نظر فکری و از نظر احساسات و علاقات و گرایش ها خود را مسلح کند، به نظر می رسد بهترین و امن ترین سنگر برای حفظ خود در این عرصه، هیئت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است. هیئات ما یکی از بزرگترین نعمت های خداوند است که انسان با شعور و شوری که در آن کسب می کند خود را در مقابل دشمن مسلح می کند. سخنران هیئت وظیفه مدیریت و تأمین فکر و شعور و معرفت مردم را برعهده دارد و مداح نیز وظیفه مدیریت و تأمین قلب و گرایش های قلبی و حب و بغض های مردم و در نتیجه انسان در سایه این سنگر می تواند به راحتی رشد کند.

در مورد این موضوع می توان ساعت ها بحث و گفتگو کرد و مطلب نوشت اما از این مطلب مختصر که در این مجال به آن پرداختیم دست کم دو نتیجه مهم می توان گرفت: یکی اینکه چون دشمن همیشه در کمین است، انسان همیشه-حداقل یکبار در هفته- به هیئت نیاز دارد. دوم اینکه با توجه به آنچه گفته شد وظیفه سنگینی روی دوش سخنرانان، مداحان و مسئولین هیئات است.

این اعتقاد ماست که در روضه شما           شور و شعور و منطق و احساس، توأم است

 

-----------

تبصره: البته این نگاه به مجلس عزادازی امام حسین علیه السلام، نگاهی اجتماعی است و منافی نگاه های فردی نیست. به نظر میرسد ظرفیت جامع و کامل هیئت امام حسین علیه السلام، با نگاه اجتماعی به آن حاصل می شود. نگاه های فردی از قبیل پاک شدن انسان از گناه، بهجت و فرح بعد از گریه و... که ارزش زیادی دارند، هیچ یک کارکرد اصلی هیئت نیست. بلکه در سایه آن هدف اصلی، این ثمرات فردی نیز محقق می شود. همانظور که اصل حرکت امام از مدینه ثمرات زیادی داشت اما هدف اصلی، امر به معروف و نهی از منکر در مقابل حکومت طاغوت بود و اساسا ثمرات دیگری که داشت، در سایه این هدف اصلی محقق شد.

کارکرد هیئت همان کارکرد حرکت امام است که باید مبارزه با طاغوت هر زمان را با ابزار شعور و شور به مردم انتقال دهد.