حکومت اسلامی؛ از قیام حسینی تا انقلاب خمینی!

بحث بر سر حکومت است و سیاست و آنچه که از آن صحبت نشده، حساسیت بعضی ها را بر می انگیزد. اما اینجا محل بحث و حرف منطقی و عقلانی است. اولین و مهم ترین چیزی که در این زمینه باید در ذهن ما تصحیح شود جایگاه حکومت در نظام فکری اسلام است....

 

به ادامه مطلب مراجعه کنید.

در این زمینه کتاب های زیادی نوشته شده که به نظر بنده یکی از بهترین و گویاترین، بحث هدف های نبوت از کتاب " طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" می باشد. این کتاب مجموعه سخنرانی های استاد سید علی خامنه ای، مقام عظمای ولایت در ماه رمضان سال 1353 شمسی در مشهد است.

قسمتی از این بحث:

"نبى در واقعیت اجتماعى، رستاخیزى پدید مى‏آورد و همه آن بنیانهاى جاهلى که در جامعه هست بر مى‏اندازد. اما هدف از این عمل چیست؟ برترین و عالیترین هدف انبیاء آنست که انسانها را از آب و گل پستى‏ها و پلیدیها رها ساخته با جارى نمودن سرچشمه‏هاى استعداد در آنان، ایشان را به عالیترین مدارج ترقى و تعالى انسانى برسانند. انسان با مایه‏هاى غنى و سرشارى از نیکى و فضیلت، آفریده شده است ولى قرار گرفتن در کانال تربیت صحیح است که مى‏تواند این مایه‏ها را بظهور و بروز برساند و او را به تکاملى هر چه بیشتر نایل سازد. هدف از فرستادن پیامبران در نهایت، انجام همین تربیت و سازندگى است که قرآن با تعبیرات: تزکیه و تعلیم بدان اشاره نموده است. انسان با تربیت صحیح انبیاء به پیراستگى و آراستگى مى‏رسد و مقصود غائى از آفرینشش تأمین مى‏گردد.

ولى براى اینکه بشر بتواند از مواهب طبیعى که در وجودش نهاده شده بهره‏مند شود و به تعالى برسد، چه راهى را باید در پیش گرفت. در میان پاسخهاى گوناگون، پاسخ انبیاء آنست که باید محیطى سالم و مساعد و متناسب با ساختمان طبیعى او برایش فراهم آورد. این محیط، همان جامعه عادلانه الهى توحیدى است. با قرار گرفتن در این جامعه و نظام متناسب آن است که سیر آدمى به سوى سرانجام و مقصد فطرى اش، تسهیل و تسریع مى‏گردد و انسان، با شتابى طبیعى در راه درست و تعالى بخش گام مى‏زند. پس پیامبران و مبعوثان وحى، در نیمه راه آن مقصد نهائى، هدف و مقصد نزدیکترى دارند که همانا تشکیل جامعه و نظام توحیدى و اسلامى است، جامعه‏اى بر اساس عدالت، توحید، تکریم انسان و پیراسته از ظلم، شرک، خرافه و جهل و هر چیزى که انسان را خوار و پست مى‏سازد."

با تأمل در این جملات و رجوع به کتاب، بر هر آدم حق طلبی این بحث روشن خواهد شد که دغدغه حکومت و سیاست داشتن یکی از اصول دین ماست که تحت عنوان توحید و نبوت و امامت می گنجد. پس از توجه به این مطلب، شناخت این جریان در طول تاریخ، بررسی قیام عاشورا با این نگاه، حرکت شیاطین در مقابله با این تفکر و از همه مهمتر جایگاه ما در زمان حال قابل بررسی و بحث است.

به امید خداوند متعال در نوشته های بعدی این موضوع را بیشتر بررسی خواهیم کرد و اگر فرصتی شد آن را به گفتگو و بحث خواهیم نشست.

پی نوشت:

تیترهایی از بحث های آینده:

- جریان تاریخی از حکومت نبوی تا غدیر تا سقیفه تا عاشورا تا انقلاب اسلامی تا ظهور

- علت قیام عاشورا: خوف انحرافِ کلّ اسلام + موقعیت مناسب/ هدف قیام: انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر (بزرگترین معروف، حکومت اسلامی و بزرگترین منکر، حکومت طاغوت است.)/ نتیجه قیام: یا حکومت یا شهادت

- تبلیغ دشمن و جریان شیطان علیه حکومت اسلامی در قالب سکولاریسم در طول تاریخ

- وظیفه حال: تلاش در مسیر حکومت اسلامی (انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی، تمدن اسلامی)